Bästa konferensen
Varje år anordnar Bästa Biennalen en större konferens för nätverket och andra intresserade med den övergripande rubriken Konstpedagogik i förändring. Här kan du läsa om kommande och tidigare konferenser.
13–14 mars Bästa Konferensen 2025 & startmöte för Bästa Festivalen 2025 på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.
Kvällen 13 mars – presentation av Dunkers Kulturhus och Helsingborgs kulturvision, mingel och middag.
Hela dagen 14 mars – info Bästa Festivalen 2025 + föreläsningar, presentationer och workshoppar.
————————————————————-
Bästa Konferensen 2024:
Ung delaktighet – möjligheter och konsekvenser
4–5 nov på Kulturparken Småland i Växjö
Bästa Konferensen 2024 års titel och fokus var ”Ung delaktighet – möjligheter och konsekvenser” – och ägde rum 4–5 november på Kulturparken Småland i Växjö. Konferensens fokus är högaktuellt och hämtat från den ”deltagarbaserade agendan” som arbetades fram under Bästa Konferensen 2023.
Den inledande dagen hade ett digert program med presentationer och föreläsningar av regionala och nationella verksamheter och forskare. Dagen bjöd dessutom på två internationella inslag, dels Olmo Garcia Koel och Lateesha Verwey som presenterade ungdomprogrammet Blikopeners vid Stedelijk Museum i Amsterdam och dels Danielle Linzer som gjorde en presentation online om Room to Rise, en studie av fyra större nordamerikanska konstinstitutioners ungdomsprogram från 1990-talet och framåt.
Dagen leddes och modererades av Lena Jungmark, landskapsarkitekt och före detta nationell koordinator för barns och ungas utemiljö på SLU Tankesmedjan Movium. Dagen programsattes i samverkan med Konstpedagogiskt Nätverk Skåne (KPNS).
Konferensens andra dag fokuserade på praktik och dialog i nätverket genom processledd deltagarbaserad agenda. Den arrangerades i samverkan med Konstpedagogiska Akademin (KAKA) och Statens konstråd som en fortsättning på det ”Nationella Forum för Konstpedagogik” som hade sin första samling 17 maj på Statens konstråd i Stockholm och en uppföljning online 20 september. Initiativet vill föra samman och i dialog och utbyte stärka konstpedagogiken nationellt.
FÖRELÄSNINGAR & PRESENTATIONER
Här presenteras programmet, föreläsarna, dokumentation av föreläsningarna och det material från konferensen Bästa Biennalen får lov att dela.
Konstpedagogik för alla?
Johanna Rosenqvist, universitetslektor i konst- och bildvetenskap, Linnéuniversitetet i Växjö.
Johanna Rosenqvist är docent i konst- och bildvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon undervisar och forskar inom genus, konsthantverk, design, arkitektur och konstpedagogik. Rosenqvist vill diskutera möjligheterna till en konstpedagogik för alla. Hon menar att konstinstitutionen har en unik potential att skapa uppmärksamhet inför verken och för varandra som medmänniskor.
Johanna Rosenqvist: Konstpedagogik för alla (pdf)
Index Teen Advisory Board
Emmeli Person, konstnär, tidigare intendent för förmedling vid Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm
Emmeli Person är konstnär och tidigare Curator of Learning och Producent på Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, där hon drev Index Teen Advisory Board och det nordiska samarbetet Future Futures i Stockholm, Helsingfors och Oslo. Hon är idag verksamhetssamordnare för Bildkonst Sverige. Person presenterade arbetet med Index Teen Advisory Board som erbjuder avlönade styrelseposter till ungdomar som aktivt stöttar beslutsfattande, utvärdering och programverksamhet på Index. Future Futures är ett konstnärligt lärandeprogram för ungdomar med olika livserfarenheter i åldern 16—21 år.
Alla kan spela – digitala instrument och inkludering i praktiken
Anders Teglund, projektsamordnare, ShareMusic & Performing Arts
Anders Teglund är projektsamordnare på ShareMusic & Performing Arts. Teglund berättade om ShareMusic & Performing Arts vision där samhället ger alla människor möjlighet att uttrycka sig konstnärligt i en värld där olikheter ses som någonting värdefullt. Sedan 2018 utvecklar ShareMusic – i samverkan med Region Jönköpings län, Region Skåne och Västra Götalandsregionen – verksamheten till ett nationellt kunskapscentrum för konstnärlig utveckling och inkludering.
KulturCrews unga arrangörer berättar mer!
Maja Willman och My Jönsson, KC+ och Petra Bergström, KulturCrew Skåne, Malmö
My Jönsson och Maja Willman är medlemmar i KulturCrew+ (KC+). Petra Bergström är KulturCrew Skånes regionala samordnare. KulturCrew Skåne berättade om verksamheten som bygger på ung delaktighet i kulturlivet med fokus på arrangörskap som metod. KC+ är ett crew för de lite äldre och mer erfarna skånska KulturCrew-ungdomarna som är med och utvecklar verksamheten och tar regionala uppdrag.
Delaktiga unga – en fråga om tid, pengar och makt?
Lena Jungmark, landskapsarkitekt och före detta nationell koordinator för barns och ungas utemiljö på SLU Tankesmedjan Movium
Lena Jungmark är landskapsarkitekt och har arbetat som nationell koordinator för barns och ungas utemiljö vid Tankesmedjan Movium, SLU. Jungmark intresserar sig särskilt för de hinder som står i vägen för att inkludera unga i samhällsbygget och samhällsgemenskapen. Vuxnas ökande oro är ett sådant hinder, liksom samtida värderingar som styr offentlig ekonomi. Jungmark ställer frågan om delaktighet alltid är bra? Finns det risk för ”childwash”? Vad behöver vi vuxna vara medvetna om när vi bjuder in till delaktighet?
Lena Jungmark: Delaktiga unga – en fråga om tid, pengar och makt? (pdf)
Lena Jungmark hade även rollen som moderator under Bästa Konferensens första dag. Här kan du läsa hennes rapport:
Rapport från Bästa Konferensen 2024 (pdf)
Vad kännetecknar generation X och Alfa?
Katarina Graffman, doktor i kulturantropologi, Uppsala universitet
Katarina Graffman är filosofie doktor i kulturantropologi med fokus på konsumtion och konsumtionskultur. Graffman undersöker hur förståelse för konsumtionskulturens mekanismer kan hjälpa kulturinstitutioner att nå de unga när konsumtionskulturens begär blivit viktigare än behoven, när samtiden polariseras och det aldrig varit svårare att skilja sanningar från lögner.
Fatta vad sjukt! – Konstnärligt samskapande som aktivistisk praktik
Ruben Wätte, konstnär aktiv i olika offentligheter
Ruben Wätte talade om sitt konstnärliga samskapande som aktivistisk praktik och hur han, genom att formge, leda och ingå i olika pedagogiska situationer, skapar möjlighet att delta i samskapade konstnärliga processer.
Ruben Wätte: Fatta vad sjukt! (pdf)
Blikopeners – How to (really) engage teenagers in your museum
Olmo Garcia Koel, koordinator för ungdomsprogram, och Lateesha Verwey, alumni och frilansande curator, Blikopeners, Stedelijk Museum Amsterdam
Olmo Garcia Koel är Blikopeners alumni och koordinator för ungdomsprogram och Lateesha Verwey är Blikopeners alumni och frilansande curator. Garcia Koel och Verwey delade under dagen med sig av erfarenheter från Blikopeners ungdomsutbildningsprogram vid Stedelijk Museum Amsterdam. Programmet startade 2008 och fokuserar på åldern 15—20 år. Under Bästa Konferensen premiärpresenterades Blikopeners Impact Research 2024, som belyser Blikopeners inflytande i den holländska kulturen och samhället.
Stedelijk Blikopeners – How to (really) engage teenagers in your museum (pdf, på engelska)
We’re only in it for the kids!
Johanna Linder, verksamhetschef, Österängens konsthall
Johanna Linder är verksamhetschef för Österängens Konsthall i Jönköping. Linder gav inblickar i Österängens Konsthalls verksamhet med fokus på svensk och internationell samtidskonst och som ”community center”. Konsthallen spränger gränser, bryter normer, samarbetar, lyfter fram mångfald och ung urban konst och kultur.
Room to Rise: Transformational Impact for Teens
Danielle Linzer, projektledare för studien Room to Rise 2011–2014, idag Senior Director of Education, Learning, and Research, Children’s Museum of Pittsburgh/MuseumLab
Danielle Linzer var projektledare för studien Room to Rise 2011–2014. Hon är idag Senior Director of Education, Learning, and Research, Children’s Museum of Pittsburgh/MuseumLab. Linzer redogjorde för Room to Rise som var en flerårig studie av de amerikanska konstinstitutionerna Whitney Museum of American Art, New York, Walker Art Center, Minneapolis, Contemporary Arts Museum Houston och Museum of Contemporary Art, Los Angeles, nationellt erkända tonårsprogram som startade under 1990-talet.
Danielle Linzers presentation av Room to Rise (pdf, på engelska)
Danielle Linzer och Mary Ellen Munleys rapport Room to Rise: The Lasting Impact of Intensive Teen Programs in Art Museums (pdf, på engelska)
PROCESSLEDARE
Processledare för Bästa konferensens andra dag var Jesper Hök och Kajsa Balkfors, en roll som de också hade på Bästa Konferensen 2023.
Kajsa Balkfors är en av entreprenörerna och ledarna bakom Cirkus Cirkör. Hon har skrivit om konsten som inspirationskälla till ledarskap, entreprenörskap och samhällsutveckling. Jesper Hök driver långsiktiga förändringsprocesser i komplexa frågor med fokus på självorganisering och utvecklade tidigt digitala metoder för grupprocesser. Balkfors och Hök har båda lång erfarenhet av att leda och utbilda om processledning av förändringsinitiativ där medskapande, demokrati, kreativitet och lärande är i centrum. Oftast med fokus på samhällsfrågor där offentliga verksamheter, idéburna och fristående aktörer samarbetar.
Under konferensens andra dag fick deltagarna, under Balkfors och Höks ledning, processa olika frågor som hade lyfts inom gruppen. Allt sammanställdes sedan i en pdf som du hittar här:
Jesper hök och Kajsa Balkfors: Dokumentation – Konstpedagogiskt forum (Bästa konferensen) 241105 (pdf)
SAMVERKANSPARTER
KAKA – Konstpedagogiska Akademin
KAKA – Konstpedagogiska Akademin – är ett nationellt nätverk som arbetar för att fler människor ska upptäcka konst. KAKA startade som ett regionalt nätverk i Västra Götalandsregionen 2019. Sedan 2023 är det ett interregionalt samarbete mellan regionerna Gävleborg, Sörmland och Västra Götaland.
Konstpedagogiskt Nätverk Skåne (KPNS)
Konstpedagogiskt Nätverk Skåne består av Lunds konsthall, Skissernas Museum, Wanås Konst, Kristianstads konsthall, Ystads konstmuseum, Dunkers kulturhus, Malmö Konstmuseum, Malmö Konsthall och Moderna Museet Malmö.
Kulturparken Småland
Kulturparken Småland drivs av Region Kronoberg och Växjö kommun. Den bildades 2009 för att samordna kulturarvsfrågorna i Kronobergs län. Verksamheten omfattar samlingar, arkiv, publik verksamhet och kulturmiljöfrågor. Kulturparken Småland verkar för att kulturarvet ska nå en bred allmänhet, för att främja möten mellan människor och kulturer och för att spegla mångfalden i länets historia, nutid och framtid.
Statens konstråd
Myndigheten Statens konstråd bildades 1937 och verkar för att konst ska vara tillgänglig och nyskapande där människor lever, arbetar och bor genom att producera offentlig konst och förvärva konst till statens konstsamling. Sedan 2018 har Statens konstråd också ett permanent uppdrag att främja samtidskonstens utveckling och spridning i landet. Syftet är att stärka den nationella infrastrukturen för professionella konstaktörer och skapa och stötta bland annat nätverk på regional nivå.
ARRANGÖR
Bästa Biennalen
Bästa Biennalen är, med runt 90 konstarrangörer i Sydsverige, landets största nätverk för barn och ungas möten med konsten och kreativiteten. Verksamheten producerar bland annat Sveriges största konstfestival för barn och unga – Bästa Festivalen – där barn och unga skapar direkt med konstnärer hos nätverkets arrangörer, men också konferenser, utbildningar och dialogmöten.
Verksamheten startade i Skåne 2013 men omfattar sedan 2021 också Regionsamverkan Sydsveriges övriga regioner – Blekinge, Halland, Jönköpings län, Kalmar län och Kronoberg.
Bästa Biennalen vill i mötet med konsten och kreativiteten öppna nya perspektiv för barn och unga – bortanför invanda synsätt och lösningar. Tillsammans med målgrupperna skapar Bästa Biennalen innovativa program och aktiviteter som bygger kreativa, jämställda och modiga individer och medborgare.
Bästa Biennalen ser olika bakgrunder, egenskaper och åldrar som tillgångar och skapar opinion för barn och ungas rätt till konsten och kulturen, stärker konstpedagogikens roll och konstnärernas möjlighet att verka.