BB plugg Bästa Biennalens onlineföreläsningar

BB plugg presenterar aktuella ämnen och frågeställningar som känns relevanta i Bästa Biennalens arbete. Föreläsningarna och presentationerna sker online några gånger per termin.

Följ BB i sociala media och prenumerera på nyhetsbrevet för löpande info!

Mer utbildning för nätverkets arrangörer hittar du under BB Utveckling och fliken BB know-how!

Ta mig dit!

………………………………………………………………..

BB plugg hösten 2025:

Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN


4 sep
Online kl. 10–11.30
Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN #3

Om konstinstitutionen, samhället & framtiden
Ola Lundin
, museichef Trelleborgs Museer, avslutar vårens BB plugg-serie med en föreläsning där även hans kollegor Annika Börjesson, Maria Jiborn, Debora Svensson och Anna Pauli medverkar.
Anmäl dig här, senast onsdag den 3 sep.

Scrolla ned på denna sida för att läsa mer om vårens BB plugg-serie.

 

Klarspråk – skriv smart och begripligt


18 sep

Online kl. 10–12 (Observera tiden!)
Klarspråk – skriv smart och begripligt #2
Astrid Trotzig
, Bästa Biennalens kommunikatör/redaktör håller skrivarkurs med utgångspunkt i Klarspråk #1
Anmäl dig här, senast onsdag den 17 sep.

 

Tidigare BB plugg hösten 2025

Klarspråk – skriv smart och begripligt

21 aug
Klarspråk – skriv smart och begripligt #1
Ingrid Olsson
, klarspråksansvarig på Språkrådet, föreläste

Med utgångspunkt i rubriken Klarspråk – vårdat, enkelt och begripligt gav Ingrid Olsson, klarspråksansvarig på Språkrådet, nätverkets arrangörer en givande föreläsning med många matnyttiga tips och goda och mindre goda exempel på texter och information.

Vad menas då med ett ”vårdat, enkelt och begripligt” språk?
Språkrådet brukar förklara det så här:

  • Vårdat: Följ den officiella språkvårdens rekommendationer, som i exempelvis Svenska Akademiens ordlista och Svenska skrivregler (utgiven av Språkrådet).
  • Enkelt: Undvik invecklad meningsstruktur, ålderdomliga uttryck, förkortningar, facktermer som mottagaren inte förstår och ofullständig information.
  • Begripligt: Tänk på läsaren när du bestämmer vilken information texten ska innehålla, i vilken ordning du tar upp saker och ting, hur du delar upp texten i stycken och hur du väljer rubriker.

Utöver att berätta om Språklagen, Klarspråkslagen och vad Språkrådet gör Ingrid visade talande (och underhållande) exempel på vikten av att alltid tänka på vem som ska läsa/ta del av texten/informationen. Vem riktar sig texten till?

Hur vi uppfattar information handlar naturligtvis också om det visuella uttrycket. Att information till en femteklassare inte bör vara formulerad och utformad som ett formellt brev från en myndighet verkar självklart, men vi fick se exempel på ett sådant utskick. Vi fick också se exempel på hur samma information plötsligt framstod betydligt mer anpassad till målgruppen genom att en annan formgivning användes, där den viktigaste informationen också lyftes fram visuellt. Det var en märkbar skillnad i uttryck och tilltal.

Den språknivå vi väljer behöver kort sagt vara anpassad till målgruppen och det kan vara klokt att testa texter på en faktisk person inom målgruppen.

Tack till Ingrid Olsson för en lärorik föreläsning som uppskattades av alla som deltog!

Länktips!

Språkrådets Klarspråkssida. Här hittar du en mängd information, tips, filmer, föreläsningar, vidare läsning och praktiska övningar med mera.

Svenska Akademiens tre ordböcker samlade för smidig sökning med stavning, grammatik, etymologi och exempel på hur ord används i meningskonstruktioner.

Språkrådets frågelåda. Här kan du få svar på vanliga språkfrågor genom att skriva in ditt sökord.

Klarspråkshjälpen. Här finns konkreta klarspråkstips och praktiska övningar.

Språkrådets rådgivning:
e-post: svenska@isof.se

tel: 0200-29 55 55, måndag, torsdag: kl. 10.00–12.00
Hit kan du ringa och ställa en språkfråga som besvaras av en verklig människa!

 

………………………………………………………………..

BB plugg våren 2025:

Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN


7 mars
Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN #1
Konstpedagogikens historia
Freja Holmberg, intendent Göteborgs konstmuseum

Freja Holmberg föreläser om konstpedagogikens historia och dess utveckling. En sammanfattande överblick med nedslag och exempel från Göteborgs konstmuseums verksamhet. Hur ser konstpedagogens roll ut i dag? Har den förändrats? Vad konoterar ordet konstpedagogik? Vilka föreställningar och förväntningar finns det? Vad säger forskningen? Museipedagogiken är en del av ett större folkbildningsuppdrag och kan i den rollen bidra med social inkludering, personlig utveckling, nya upplevelser och existentiell hälsa.
Foto Caroline Gollungberg.

Om konstpedagogik då och nu Freja Holmberg 2025 GKM

 


21 mars
Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN #2
Konst och hälsa
Max Liljefors, professor vid avdelningen för konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet

Max Liljefors berättar om sin forskning som handlar om konstens och den estetiska upplevelsens transformativa och läkande potential. Han kommer även att berätta om nya kurser vid Lunds universitet om konst och hälsa, samt om Folkhälsomyndighetens satsning på existentiell hälsa.

Rapporter om konst och hälsa som refererades till i Max Liljefors föreläsning:
• WHO – What is the evidence on the role of the arts in improving health
and well-being?
• EU – Culture’s contribution to health and well-being
• Region Skåne – Konst som resurs i vården
• Region Stockholm – Konst som resurs i geriatrisk vård

………………………………………………………………..

 

BB plugg 2024
Barnrätt #1 & #2

I våra första BB plugg började vi från grunden med två föreläsningar om barnrätt ledda av Sylvia Carlsdotter, som är föreläsare/utbildare inom Barnkonventionen, barnrättstrateg, moderator, konsult för SKR (Sveriges kommuner och regioner) och sakkunnig för Kulturrådet.

I del 1 fick deltagarna lära sig eller repetera grunderna i barnkonventionen – med exempel och extra fokus på barns rätt till kultur – uttryck, upplevelse, inkludering och reflektion! Hur läses och tolkas Barnkonventionen, vad är barnets bästa egentligen och blir det någon skillnad nu när Barnkonventionen är lag?

BB plugg del 1: Sylvia Carlsdotter Barnkonventionen grund i teori och praktik

I steg två gick Carlsdotter in djupare på barns och ungas rätt till delaktighet och inflytande – hur ser det ut i våra olika verksamheter, kan vi med enkla förändringar ta steg vidare på inflytandetrappan? Hur skapar vi förutsättningar för att unga ska vilja använda sin rätt? Vad innebär det i skapandet och förutsättningarna runt omkring?

BB plugg del 2:_Sylvia Carlsdotter Delaktighet och inflytande

 

Här hittar du också några nyttiga länkar till mer läsning om barnrätt och Barnkonventionen:

Barnkonventionen – kort version | unicef.se

Allmänna kommentarer – Barnombudsmannen

Lärarhandledningar | Riksteatern

Vuxenperspektivet – Samlad film on Vimeo

1000 kr loppet – Sök (bing.com)

UNICEFs Handbok för barns delaktighet och inflytande | unicef.se

 

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?