BB plugg presenterar aktuella ämnen och frågeställningar som känns relevanta i Bästa Biennalens arbete. Föreläsningarna och presentationerna sker online några gånger per termin.
Följ BB i sociala media och prenumerera på nyhetsbrevet för löpande info!
Mer utbildning för nätverkets arrangörer hittar du under BB Utveckling och fliken BB know-how!
………………………………………………………………..
BB plugg hösten 2025:
21 aug
Klarspråk – skriv smart och begripligt #1
Ingrid Olsson, klarspråksansvarig på Språkrådet, föreläste
Med utgångspunkt i rubriken Klarspråk – vårdat, enkelt och begripligt gav Ingrid Olsson, klarspråksansvarig på Språkrådet, nätverkets arrangörer en givande föreläsning med många matnyttiga tips och goda och mindre goda exempel på texter och information.
Vad menas då med ett ”vårdat, enkelt och begripligt” språk?
Språkrådet brukar förklara det så här:
Utöver att berätta om Språklagen, Klarspråkslagen och vad Språkrådet gör Ingrid visade talande (och underhållande) exempel på vikten av att alltid tänka på vem som ska läsa/ta del av texten/informationen. Vem riktar sig texten till?
Hur vi uppfattar information handlar naturligtvis också om det visuella uttrycket. Att information till en femteklassare inte bör vara formulerad och utformad som ett formellt brev från en myndighet verkar självklart, men vi fick se exempel på ett sådant utskick. Vi fick också se exempel på hur samma information plötsligt framstod betydligt mer anpassad till målgruppen genom att en annan formgivning användes, där den viktigaste informationen också lyftes fram visuellt. Det var en märkbar skillnad i uttryck och tilltal.
Den språknivå vi väljer behöver kort sagt vara anpassad till målgruppen och det kan vara klokt att testa texter på en faktisk person inom målgruppen.
Tack till Ingrid Olsson för en lärorik föreläsning som uppskattades av alla som deltog!
Länktips!
Språkrådets Klarspråkssida. Här hittar du en mängd information, tips, filmer, föreläsningar, vidare läsning och praktiska övningar med mera.
Svenska Akademiens tre ordböcker samlade för smidig sökning med stavning, grammatik, etymologi och exempel på hur ord används i meningskonstruktioner.
Språkrådets frågelåda. Här kan du få svar på vanliga språkfrågor genom att skriva in ditt sökord.
Klarspråkshjälpen. Här finns konkreta klarspråkstips och praktiska övningar.
Språkrådets rådgivning:
e-post: svenska@isof.se
tel: 0200-29 55 55, måndag, torsdag: kl. 10.00–12.00
Hit kan du ringa och ställa en språkfråga som besvaras av en verklig människa!
4 sep
Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN #3
Om konstinstitutionen, samhället & framtiden: KONST E KUL
Ola Lundin, museichef Trelleborgs Museer, avslutar vårens BB plugg-serie med en föreläsning där även hans kollegor Annika Börjesson, Maria Jiborn, Debora Svensson, Anna Pauli och Jenny Frank medverkar.
Scrolla ned på denna sida för att läsa mer om vårens BB plugg-serie.
KONST E KUL
Ola Lundin, museichef
Annika Börjesson, konstintendent
Maria Jiborn, verksamhetsutvecklare kultur och pedagogik
Debora Svensson, konstpedagog
Anna Pauli, intendent – communitykultur & deltagardrivna processer
Jenny Frank, konstpedagog
Trelleborgs museer bjöd på en inspirerande föreläsning om arbetsgruppens filosofi och praktik, hur de arbetar när de utforskar nya metoder och vilka utmaningar som finns, för att avsluta med några framtidsspaningar.
Inledningsvis, efter en kort beskrivning av Trelleborgs museer som helhet, fick åhörarna värma upp under ledning av Debora Svensson genom att utföra en praktisk övning med sex ritövningar på ett A4-papper. Syftet med ritövningen var att fokusera på kärnan i bilden, men i lika hög grad handlade uppvärmningen om att just värma upp handen, hjärnan, tänkandet, öppenheten inför mötet med konsten.
Maria Jiborn, som har arbetat längst med pedagogiken på Trelleborgs museer, ringade in kärnan i den pedagogiska verksamheten, å ena sidan erfarenheten och professionen, å andra sidan viljan och nyfikenheten att kasta sig ut i det som är totalt okänt och oprövat, och i det pedagogiska arbetet gäller det att hitta en fin balansgång mellan dessa två vågskålar.
Arbetsgruppen framhöll också hur viktigt det är för dem att jobba tillsammans som ett team med förmedlingen i mötet med besökarna, och med kommuninvånarna i stort: ”Vi har en utmaning att nå fram i de här mötena med andra människor”, något som många av åhörarna kunde instämma i.
En annan viktig del i arbetsgruppens metod och arbetssätt handlar om att sänka trösklarna för att förstå vad konst och bild är, hur vi läser bild. Här använder Trelleborgs museer olika metoder för att en ska känna sig bekväm i rummet, däribland den uppvärmningsövning som åhörarna också fick utföra. En annan metod är att jobba med förförståelse: innan besöksgrupperna kommer till museet har teamet skickat ut förberelsematerial, vilket också är ett sätt att ta ner trösklarna; besökarna har fått en förförståelse, de är mer förberedda och vågar ställa fler frågor och är mer avslappnade.
Detta är något som arbetsgruppen vill utveckla framöver, hur en kan göra detta för att alla ska kunna delta – hitta metoder som fungerar för alla oavsett förutsättningar.
Ett annat exempel på gruppens arbetsmetoder är att de jobbar med att sakta ner tempot (i kontrast till det snabba tempot i samhället) i s.k. slow lookings – att helt enkelt titta längre på ett konstverk, låta sig ta tid, få hjälp med frågor att utgå från, lära sig se konsten, men också omgivningen och människor runt omkring sig; det stimulerar vår empatiska förmåga. Likaså arbetar Trelleborgs museer alltmer med dialogbaserade visningar och community arbete, vilket signifikativt nog har inneburit att en ny tjänst har inrättats: intendent för community- och deltagarbaserade processer. I förlängningen, men Ola Lund och hans kollegor, är det en demokratisk fråga: det handlar om att våga ta plats, att göra sig hörd.
Vi fick se flera exempel på hur detta arbete ter sig i praktiken.
Avslutningsvis tog Ola Lundin upp vilka utmaningar de står inför: tillgänglighet och demokrati, vilket kan handla om så konkreta saker som inträde, kostnader och öppettider. Till att börja med har Trelleborgs museer reviderat öppettiderna och kvällsöppet två dagar i veckan. På sikt kan det eventuellt bli aktuellt med kostnadsfria dagar.
Avslutningsvis berättade gruppen om den nya konsthallen som öppnar den 18 oktober. Där kommer de bland annat att arbeta med dans och performance. Ett samarbete med Milvus Artistic Research Center har inletts och Trelleborgs museer siktar på att experimentera mer med konstpedagogiken, blanda olika konstformer och vara mer ambulerande i kommunen.
Tack till Ola, Annika, Maria, Debora, Anna och Jenny för denna mycket inspirerande föreläsning!
18 sep
Klarspråk – skriv smart och begripligt #2
Astrid Trotzig, Bästa Biennalens kommunikatör/redaktör håller skrivarkurs med utgångspunkt i Klarspråk #1
Syftet med BB plugg: Klarspråk – skriv smart och begripligt #2 var praktiska skrivövningar med olika tänkta målgrupper.
Inledningsvis presenterade deltagarna sig och ombads också att berätta vad har de hade för förväntningar på skrivarkursen, vad de ville få ut av dagens övningar, vilken sorts text de tycker ger dem störst utmaning i deras arbete samt vilken målgrupp de oftast riktar sig till i sina texter.
Efter en kortfattad rekapitulation av Ingrid Olssons föreläsning och vad Språkrådet menar med klarspråk – att uttrycka sig vårdat, enkelt och begripligt – diskuterade Astrid vad det kan innebära att skriva om konst för olika målgrupper. Hon betonade betydelsen av att förenkla utan att fördumma och exemplifierade med några ord från befintliga Bästa Festivalen-presentationstexter som kan vara svåra för någon som är ovan vid att se och möta bildkonst. Hon påminde om Ingrid Olssons påpekande att alltid tänka på vem mottagaren/läsaren är och vad hen behöver veta. Astrid framhöll också vikten av att testa texten på en faktisk läsare, både inom och utanför den redan införstådda kretsen.
Deltagarnas skrivuppgift blev sedan att praktisera detta genom att skriva en kort inbjudande text om Bästa Festivalen – ”Varför ska jag besöka Bästa Festivalen?”, ”Varför är Bästa Festivalen viktig?” – till fyra tänkta målgrupper: barn i sjuårsåldern; unga i fjortonårsåldern; vuxna/föräldrar; beslutsfattare.
Efteråt läste deltagarna upp sina texter och fick kortare feedback av Astrid.
Tack alla deltagare för att ni ville vara med i denna komprimerade skrivarkurs!
BB plugg våren 2025:
7 mars
Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN #1
Konstpedagogikens historia
Freja Holmberg, intendent Göteborgs konstmuseum
Freja Holmberg föreläser om konstpedagogikens historia och dess utveckling. En sammanfattande överblick med nedslag och exempel från Göteborgs konstmuseums verksamhet. Hur ser konstpedagogens roll ut i dag? Har den förändrats? Vad konoterar ordet konstpedagogik? Vilka föreställningar och förväntningar finns det? Vad säger forskningen? Museipedagogiken är en del av ett större folkbildningsuppdrag och kan i den rollen bidra med social inkludering, personlig utveckling, nya upplevelser och existentiell hälsa.
Foto Caroline Gollungberg.
Om konstpedagogik då och nu Freja Holmberg 2025 GKM
21 mars
Konstpedagogiken DÅ–NU–SEN #2
Konst och hälsa
Max Liljefors, professor vid avdelningen för konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet
Max Liljefors berättar om sin forskning som handlar om konstens och den estetiska upplevelsens transformativa och läkande potential. Han kommer även att berätta om nya kurser vid Lunds universitet om konst och hälsa, samt om Folkhälsomyndighetens satsning på existentiell hälsa.
Rapporter om konst och hälsa som refererades till i Max Liljefors föreläsning:
• WHO – What is the evidence on the role of the arts in improving health
and well-being?
• EU – Culture’s contribution to health and well-being
• Region Skåne – Konst som resurs i vården
• Region Stockholm – Konst som resurs i geriatrisk vård
BB plugg 2024
Barnrätt #1 & #2
I våra första BB plugg började vi från grunden med två föreläsningar om barnrätt ledda av Sylvia Carlsdotter, som är föreläsare/utbildare inom Barnkonventionen, barnrättstrateg, moderator, konsult för SKR (Sveriges kommuner och regioner) och sakkunnig för Kulturrådet.
I del 1 fick deltagarna lära sig eller repetera grunderna i barnkonventionen – med exempel och extra fokus på barns rätt till kultur – uttryck, upplevelse, inkludering och reflektion! Hur läses och tolkas Barnkonventionen, vad är barnets bästa egentligen och blir det någon skillnad nu när Barnkonventionen är lag?
BB plugg del 1: Sylvia Carlsdotter Barnkonventionen grund i teori och praktik
I steg två gick Carlsdotter in djupare på barns och ungas rätt till delaktighet och inflytande – hur ser det ut i våra olika verksamheter, kan vi med enkla förändringar ta steg vidare på inflytandetrappan? Hur skapar vi förutsättningar för att unga ska vilja använda sin rätt? Vad innebär det i skapandet och förutsättningarna runt omkring?
BB plugg del 2:_Sylvia Carlsdotter Delaktighet och inflytande
Här hittar du också några nyttiga länkar till mer läsning om barnrätt och Barnkonventionen:
Barnkonventionen – kort version | unicef.se
Allmänna kommentarer – Barnombudsmannen
Lärarhandledningar | Riksteatern
Vuxenperspektivet – Samlad film on Vimeo
1000 kr loppet – Sök (bing.com)
UNICEFs Handbok för barns delaktighet och inflytande | unicef.se