Stillbild ur Lina Selanders Inner Pond (2023, 6:32 min.)
Stillbild ur Julia Peirones I am not blonde (2022, 8:04 min.)
Stillbild ur Hans Nordenströms Mannen som flög (1960, 2:18 min.)
Stillbild ur Liselotte Wajstedts Faces (2008, 3:29 min.)
Stillbild ur Roxy Farhats A Toth For an Eye (2013, 4:34 min.)
Stillbild ur Lars Hedelins Dinosaur Tears (2009, 4:46 min.)
Stillbild ur Elbe Wallins To my carrier (2018, 5:53 min.)
Stillbild ur Katarina Löfströms Whiteout (2001, 3:41 min.)
Stillbild ur Joanna Lombards Who’s that girl? (2003, 4:20 min.)
Stillbild ur Lilibeth Cuenca Rasmussens Family Sha la la (1998, 4:26 min.)
Stillbild ur Jockum Nordströms The Sunday Orchestra (1994, 6:46 min.)

Bästa Biennalen och Filmform samarbetar i år med två kortfilmsprogram för kostnadsfri visning under Bästa Festivalen 25 okt–2 nov 2025!

Filmprogrammen kommer att streamas från Filmforms plattform och det enda som behövs för att kunna visa filmerna är en bra plats, en bra uppkoppling, en projektor eller skärm. Filmprogrammen kan visas i sin helhet eller film för film. Presentationer av konstnärerna, filmverken och en presentation av idén och förslag på hur den kan användas i verksamheterna kommer också att ingå.

Filmprogrammen vidgar begreppet bildkonst till att även omfatta film. Idén om ett filmprogram under Bästa Festivalen är ursprungligen ett förslag från arrangörer i nätverket, som ett bra och viktigt komplement till övriga BB-program under festivalen. BB FILM utökar Bästa Biennalens utbud, närvaro och bygger nya nätverksgrenar.

BB FILM 2025 presenterar:
Filmprogram 1 för barn
• LARS HEDELIN, DINOSAUR TEARS, 2009, 4:46 min. Courtesy of Filmform
• JOCKUM NORDSTRÖM, THE SUNDAY ORCHESTRA, 1994, 6:46 min. Courtesy of Filmform
• HANS NORDENSTRÖM, MANNEN SOM FLÖG, 1960, 2:18 min. Courtesy of Filmform
• LINA SELANDER, INNER POND, 2003, 6:32 min. Courtesy of Filmform
• KATARINA LÖFSTRÖM, WHITEOUT, 2001, 3:41 min. Courtesy of Filmform
ca 24 min

Filmprogram 2 för unga
• JOANNA LOMBARD, WHO’S THAT GIRL?, 2003, 4:20 min. Courtesy of Filmform
• SANTIAGO MOSTYN, DELAY, 2014, 4:21 min. Courtesy of Filmform
• ELBE WALLIN, TO MY CARRIER, 2018, 5:53 min. Courtesy of Filmform
• ROXY FARHAT, A TOTH FOR AN EYE, 2013, 4:34 min. Courtesy of Filmform
• LILIBETH CUENCA RASMUSSEN, FAMILY SHA LA LA, 1998, 4:26 min. Courtesy of Filmform
• LISELOTTE WAJSTEDT, FACES, 2008, 3:29 min. Courtesy of Filmform
• JONELLE TWUM, I THINK OF SILENCE WHEN I THINK OF YOU, 2023, 9 min. Courtesy of Filmform
• JULIA PEIRONE, I AM NOT BLONDE, 2022, 8:04 min. Courtesy of Filmform
ca 41 min

Kostnadsfritt för arrangörer!
Kostnader som arvode till konstnärerna för visning av filmprogrammen bärs av Bästa Biennalen centralt.

Bokning och teknik
Programmen får visas av Bästa Biennalens arrangörer under Bästa Festivalen 25 okt–2 nov 2025. All praktisk information om hur och när du senast bokar och streamar visning av filmprogrammen kommer i god tid innan festivalen.

Om Filmform
Filmform, grundat 1950, verkar för att främja, sprida och bevara svensk experimentell film och videokonst. Den unika distributionskatalogen, som ständigt växer, sträcker sig från 1924 till i dag och inkluderar verk av Sveriges mest framstående konstnärer och filmskapare, tillgängliga att hyra för offentliga visningar och utställningar samt för utbildningsändamål. Läs mer och utforska Filmforms fantastiska katalog på deras hemsida!

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?