Öppna Stäng

2014: Från förmedling till konstnärlig vision

Konstpedagogik i förändring

Från förmedling till konstnärlig vision

Konstpedagogiskt nätverk i Skåne bjuder in till en heldagskonferens på Malmö konstmuseum. Konferensen vänder sig till alla som är intresserade av samtidskonst, utställningsverksamhet och förmedling.

Hur arbetar stora internationella institutioner och biennaler med konstnärer och förmedling? Hur kan institutioner och konstnärer tillsammans utveckla konstpedagogiken? Hur väcker man intresset för konst hos yngre? Vad kan mötet med konst innebära för minnet? Och vilka samtida konstverk tilltalar en 11-åring?

Under  förmiddagen kommer vi att få en inblick i hur Tate i London sedan 1960-talet har arbetat med konstnärer och hur de idag engagerar konstnärer i sin programverksamhet för mindre barn och familjer. Vi kommer även att få inblick i hur det går till när stora biennaler som Manifesta arbetar med temporära publikgrupper. Efter lunch berättar en av Sveriges mest älskade barnprogramledare hur hon som konstpedagog förmedlar konstens stora frågor till en konstovan publik. Vi får även höra hur en samtidskonstutställning görs tillsammans med en 11-åring på Grimmuseum i Berlin. Och sedan följer en presentation av det konstnärsprogram som Getty Museum i Los Angeles tagit initiativ till. Konferensdagen fortsätter på Malmö Konsthall, där vi får höra om ett projekt som vänder sig till personer med demens .

Program/talare:

Johanna Rosenqvist (SE) Lektor i Konsthantverkets teori och historia, Konstfack i Stockholm och i konst och bildvetenskap på Linnéuniversitetet. Som forskare knuten till ämnet konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet har hon studerat såväl mimetiska aspekter av att göra konst som konstpedagogikens praktiker.

 

Mats Fastrup (SE) t.f enhetschef, Malmö Konsthall, och Axel Holmbom Larsen (SE), läkare och doktorand vid Minneskliniken, Skånes Universitetssjukhus, presenterar projektet Konst som uttrycksmedel som vänder sig till personer med demens. Projektet är inspirerat av hur Museum of Modern Art i New York arbetar och deras verksamhet för dementa och deras anhöriga.

 

Ayesha Ghanchi (UK) CDA, Goldsmiths, Tate Modern, London, kommer att presentera sin avhandling ”A Critical Analysis of Artists’ Engagement with Learning Programmes” at Tate 1970–2010, as Documented in Tate’s Education Archive”.

Susan Sheddan (UK) Senior Learning Manager, Tate Britain and Tate Modern, London, kommer att berätta om tankar och visioner i deras program gentemot mindre barn och familjer samt reflektera kring olika sätt att arbeta med konstnärer och samtidskonst.

Sepake Angiama (NL) Head of Education, Manifesta, Amsterdam, berättar om hur de under Manifesta 2014 arbetat med förmedling tillsammans med konstnärer gentemot familjer och föräldralösa i St. Petersburg.

 

Eva Funck (SE) skådespelare och konstpedagog på Bonniers Konsthall i Stockholm, håller ett konstnärligt brandtal om hur hon som konstpedagog förmedlar konstens stora frågor för en konstovan publik.

 

Amelie Wedel (D) curator, Grimmuseum, Berlin, och kommer att berätta om hur det var att ta fram utställningen Daddy You can’t make a cactus this has been done! tillsammans med den 11-åriga Cato J. Dibelius.

 

Cathy Carpenter (USA) Education Specialist Artist-Based Programmes, Getty Museum, Los Angeles presenterar hur Getty Museum i Getty Artists Program inbjuder konstnärer att under ett år arbeta mot en speciell publik. 2014 är Barbara Kruger inbjuden.

Tidigare konferenser

2020: Inspiration

2019: Effekter och konsekvenser

2018: Vad hände sen?

2017: Med konstnärers erfarenheter i fokus

2016: Integrera mera – hur?

2015: Publikengagemang genom performance och live art

2013: Nya positioner och metoder