Uppstartsmötet 8 mars

BB-presentation-original-201605053

Det var fint att fira 8 mars med er, kära Bästabiennalenskapare! För dig som inte kunde närvara (eller du som vill bli påmind) drar vi här de viktigaste händelserna under planeringsdagen. Vi var hela 40 personer som möttes på Malmö konsthall. Vi börjande med en festlig bakelse i restaurangen, där presenterade vi oss för varandra och gick igenom dagens program. Mötet började med en genomgång av årets kalendarium med frukostklubbar, kickoffs och biennalens datum. Därefter presenterades årets nyhet …

Anmälan

Alla deltagare anmäler sig via ett formulär och söker även konstnärsarvode via densamma. Konstnärsarvodet är för att betala lön till en konstnär och inte att täcka resor, logi eller andra omkostnader. Detta för att stärka konstnärens arbetsvillkor. Formuläret hittar här. Deadline för ansökan är 3 april.

Konstnärsportal

Till 2018 kommer vi även att tillsammans med Konstitutet och Konstfrämjandet Skåne ta fram en digital konstnärsportal för de konstnärer som vill delta under Bästa biennalen!. Det ser vi mycket fram emot – välkomna alla konstnärer!

På plats

Vi gick igenom hur Bästa Biennalens På Plats-markörer ska se ut, de som tidigare var tidningsställ för biennalens programtidning. Ni som har kvar era tidningsställ, vimplar och flaggstänger får gärna behålla dess även i år. Nytt för 2017 är att det kommer produceras ett tillskott i form av ett nytt ”lock”, vimplar att hänga i taket samt en mängd Kaos-stickers att sätta upp. Mer info och detaljerad beskrivning kommer i ett utskick i april.

Kommunikation

För att hålla kontakten med varandra kommer vi fortsätta att utveckla hur vi använder webbsidan. Genom att logga in med er profil kan ni lägga in era evenemang så att de publiceras på webbsidans programsida. Så småningom är det tänkt att möjligheten ska finnas att era evenemang då också läggs ut på Bästa Biennalens! Facebooksida och på vår app. På tal om Facebook så finns där nu en sluten grupp som vi kallar Bästa biennalklubben. Den är till för oss alla som deltagare och fungerar lite som en kreativ mötesplats för att tipsa och dela med sig av idéer och upplevelser till att be om hjälp eller ställa frågor till varandra. När det gäller sociala medier kommer vi satsa extra på Instagram i år, till exempel kommer vi arbeta mer med film och berättelser. Ni hittar oss på @bastabiennalen. Om ni själva använder er av Instagram i verksamheten så lägg gärna till #bästabiennalen eller #konstkaos som hashtaggar till era bilder för att ge fler möjligheten att hitta till era bilder!

Fortbildning

Nästa fortbildning för biennalens deltagare äger rum den 3 april på Ystads konstmuseum och handlar om tillgänglighet med fokus på att uppleva konst som dövblind. Under dagen kommer du att få prova på att syntolka och även att delta i en workshop i taktilt måleri. Missa inte detta unika tillfälle!

Biennaltidningen

I år kommer programtidningen att se lite annorlunda ut än tidigare. Tack vare att själva kalendariet med alla programpunkter kommer att finnas på hemsidan, på Facebook och i en app så kommer vi att ta bort dem från biennalens tidning. I år blir alltså programtidningen en fantastiskt fin biennaltidning med intervjuer, pyssel, tips, konst, förklaringar kring HBTQ och dekolonisation med mera. (Alltså inga deadlines efter sommaren i år för att lämna in text och bild med info om er plats. Mer info om ni gör i år kommer snart.)

ShareMusic

Vår gäst för dagen var Sophia Abrahamsson, verksamhetsledare för ShareMusic. Tanken är att ShareMusic och Bästa Biennalen! kan samarbeta, lite i armkrok. Föreläsningen var superb och tankeväckande. Många fortsatte samtalet med Sophia och vi kan se att flera kommer samarbeta med dem framöver. Hör av er till oss om ni vill veta mer eller komma i kontakt med ShareMusic!

Dagen avslutades med ett öppet samtal bland alla deltagare och en god lunch. Det var ett planeringsmöte med högt i tak och nära till skratt precis som det ska vara. Vi älskar Bästa Biennalen! och Bästa Biennalen! är alla ni som är med och deltar!