Pressmeddelande: Välkommen till Kick Off!

bb_logo_datumSnart höstlov och det är dags för Kaos med Bästa Biennalen 2017 – en konstbiennal med fokus på barn och unga. Men först vill vi passa på att bjuda in dig till Bästa Biennalens kickoff: den 12 oktober kl. 9.00-12.30 presenterar vi biennalen på Form/Design Center i Malmö! Se programmet i slutet av mejlet för mer detaljerad information.

Vad är då Bästa Biennalen?
Bästa Biennalen är samtidskonstbiennalen för alla åldrar, med fokus på barn och unga. På över 50 platser i hela Skåne kan du under två höstveckor (21 oktober-5 november) se konstutställningar, delta i workshops och live art-happenings, gå på visningar, föreläsningar och konstnärssamtal. Bästa Biennalen är till för alla, det är en tillgänglig experimentell plattform för besökare, konstnärer och konstinstitutioner.

Varför Kaos?
Sprunget ur biennalens tidigare teman Berättelser och Förvandling är årets tema Kaos, kaos som i kreativa processer, kaos som vänder upp och ner på det vi tar för givet. Kaos utan logik. Kaos som i queer och punk, kaos som kroppars förhållande till rum. Kaos som i det subversiva, explosiva. Kaos som i Bästa Biennalen och vårt kontinuerliga arbete kring jämställdhets-, mångfalds- och tillgänglighetsfrågor.

Nätkärlek!
Som ett led i biennalens kontinuerliga arbete med att utforska formerna för tillgänglig konst har konstnären Emma Philipson tillfrågats att fram ett konstverk oberoende av en fysisk plats. Stolt presenterar Bästa Biennalen det virtuella och interaktiva konstverket LOTS OF PEOPLE SMILING BACK AT YOU som finns på www.lopsbay.com. Emmas konst går även att ladda ner som mobilstickers under sökorden: LOPSBAY och KAOS

Det som var …
2013 genomfördes en pilot med namnet Barnens Bästa Biennal och sedan dess hålls biennalen vartannat år, nu under namnet Bästa Biennalen. Biennalen har nu blivit en permanent verksamhet och sedan 2016 har Bästa Biennalen sitt huvudkontor på Ystads konstmuseum. Biennalen drivs med stöd av Region Skåne och Kulturrådet.

Läs, se och hör mer:
bastabiennalen.se
Bästa Biennalen på Facebook
Bästa Biennalen på Instagram
Bästa Biennalen på Youtube​

Och vi pratar gärna!
Ring eller mejla kommunikatör Henrik Petterssonhenrik.pettersson@ystad.se​, 0708 48 50 14; eller projektledare Jenny Grönvalljenny.gronvall@ystad.se, 0709 47 72 09; eller konstförmedlare ​Anna Norberganna.norberg@ystad.se, 0732 30 83 75​

Om du planerar för att komma till kickoffen, kontakta gärna Henrik Pettersson innan så vi lätt kan ordna med att träffas. Tack!

Vänliga hälsningar,
Vi på Bästa Biennalen

………………………………………………….

PS: Här kommer programmet för den 12 oktober:

09.00 Festlig frukostbuffé och mingel

09.30 Invigning och presentation Bästa Biennalen, deltagare och dagens gäster

10.00-11.30 Filmaren Daniel Permbo visar Bästa Biennalens nya filmer som kommer att spridas på bland annat. Skånetrafiken och berättar om sitt koncept. Konstnären Emma Philipson presenterar sitt konstnärliga arbete för biennaltidningen och visar konstverket Lots of People Smiling Back at You som utvecklats under ett Developer in recidency projekt. Johan Salo från Do-Fi och Måns Siljehav från Graphiclife AB berättar om hur de varit med och utvecklat konstverket tillsammans med Bästa Biennalen och Emma Philipson. Anna Jonsson från Alarmform berättar om hennes tankar kring Kaos och utvecklandet av årets grafiska formgivning kopplat till temat. Vi presenterar årets nytryckta biennaltidningKonst-kort-lek samt Bästa Biennalens App och digitala program!

Plats: Form/Design Center i Malmö​

………………………………………………….

Bästa Biennalen har sitt huvudkontor på Ystads konstmuseum och äger rum över hela Skåne. Bästa Biennalen drivs med stöd av Region Skåne och Kulturrårdet.