Seminariet Kännbart, 3 april.

bbrubrik-kannbart-565x141

 

Den 3 april möttes vi för en fortbildningsdag med vandringsutställningen Kännbart som utgångspunkt. Fokus låg på tillgänglighetsarbete, och inte minst fick vi själva chansen att uppleva konst utifrån syn- och hörselnedsättning. Åsa Kjellman Erici från Skånes taltidning var med oss och gjorde två reportage. I reportagen får vi bland annat höra Anna Norberg berätta om varför just vi på Bästa Biennalen arrangerade fortbildningsdagen. Lyssna gärna på de fina reportagen – du hittar båda på tidningens webbsida (här) eller så kan du lyssna på dem här: reportage 1 och reportage 2.

 

IMG_0813

Under förmiddagen berättade Torbjörn Svensson personligt om hur livet bjudit på många överraskningar. Från att ha identifierat sig utifrån sitt motorintresse och trivts som bäst i en lastbils förarhytt, stod nu Torbjörn inför 25 stycken konstpedagoger och konstnärer och berättade om hur intresset för konst växte fram ur livskrisen när han förlorade synen. Med ett nära och personligt berättande fick vi bland annat veta hur verket ”Käppmonstret” plötsligt dök upp när han öppnade sig allt mer för ett personligt skapande. Läst gärna mer om och av Torbjörn Svensson i bloggen Att leva med RP. Under Torbjörns ledning upplevde vi även med ögonbindlar och hörselkåpor verket Resonant Bodies, för många av oss ett helt nytt och fascinerande sätt att uppleva konst på.

 

IMG_0866

Peter Lilliecrona, från Syntolking Nu, berättade om sitt tillgänglighetsarbete med syntolkning. Med humor och engagemang berättande Peter om motgångar och framgångar när man arbetar med att förmedla konst och kultur till fler än fullt seende. Som det oftast är ligger okunskap i vägen för att ge personer med synnedsättning samma möjligheter som för seende till att uppleva konst och kultur. Läs gärna mer om Peters arbete med syntolkning på hans webbsida. Peter har nyligen bland annat skrivit syntolkningsmanus till filmen Sameblod.

På eftermiddagen berättade Jeanette Rangner Jacobsson, intendent för pedagogik på Nationalmuseum i Stockholm, om Nationalmuseums arbete med syntolkning. Vi inspirerades av konstinstitutioner i Frankrike och Italien, där till exempel replikor av konst ger besökare möjligheten att känna på det som oftast annars är ”se men inte röra”. Jeanette är långt framme i att arbeta med utställningar för personer med demenssjukdom. Läs gärna den här intervjun från Alzheimerfonden.

 

IMG_0913

Konstnär Nadja Ekman, som medverkar i Kännbart med verket Sök, berättade om sitt verk och höll i anslutning till det en workshop i ateljén med taktilt måleri.

Vi hade med andra ord en fullspäckad fortbildningsdag där det bjöds på en mängd verktyg till våra verksamheter och till höstens Bästa Biennalen! Hos många av oss väcktes önskan att arbeta ännu mer omfattande med tillgänglighet. Tack alla som tillsammans gjorde fortbildningsdagen till en lärorik och ögonöppnande dag!